Da li je soja zdrava – Uticaj fitoestrogena na organizam

Soja je dugo poznata kao nutritivno bogata namirnica koja je odličan izvor proteina jer sadrži sve esencijalne aminokiseline, omega 3 i omega 6 masne kiseline, kao i široki spektar mikronutritijenata, kao što su: kalcijum, magnezijum, gvožđe, fosfor, kalijum, mangan, cink, vitamine B1, B2, B3, B5, B9, C i folnu kiselinu. Sadrži izoflavone tj. fitoestrogene (biljni estrogen) koji sprečava i leči mnoge bolesti, kao što su rak dojke, rak bubrega i kardiovaskularne bolesti. (1) (2) (3) (4)

Ali uprkos zdravstvenim prednostima konzumiranja soje (edamame, tofu, tempeh, sojino mleko), postoje misinformacije i mitovi koji tvrde da je njeno konzumiranje opasno.

Uticaj soje na hormone

Najveća briga kod konzumiranja soje je njen sadržaj estrogena. Smatra se da je estrogen u direktnoj korelaciji sa nastankom raka dojke i prostate, i da izbegavanje negovog konzumiranja može biti ključno u sprečavanju nastanka raka. Iako je ova tvrdnja tačna kod estrogena životinjskog porekla (5), estrogen biljnog porekla (fitoestrogen) ne pokazuje nikakvu korelaciju izmedju nastanka raka i povećanog konzumiranja soje. Čak šta više, žene koje konzumiraju soju, imaju 59% manje šansi da obole od raka dojke (6) To je zato što fitoestrogen nije zapravo estrogen. Estrogen i testosteron su steroidni hormoni koje se prirodno nalaze u organizmu ljudi i životinja. Pomažu u regulisanju seksualnih funkcija i sekundarnih seksualnih karakteristika, kao i neseksualne ćelijske funkcije. Iako estrogen ima ključnu ulogu kod ljudi, on takođe podstiče proliferaciju ćelija i može da poveća rizik od rasta i razvoja nekih karcinoma.

Premda izoflavoni možda deluju kao estrogen, oni takođe imaju antiestrogenska svojstva, što znači da mogu da blokiraju životinjski estrogen da se veže za estrogenske receptore u organizmu. Oni takođe zaustavljaju nakupljanje estrogena u masnom tkivu i stimulišu proizvodnju proteina koji vezuje estrogen u krvi, čineći ga manje sposobnim da se veže za njegove receptore. Izoflavoni imaju antioksidativne i antiinflamatorne sposobnosti i mogu sudelovati u sprečavanju, rastu i lečenju raka. Fitoestrogen je dakle samo naziv supstance koji ima sličnu strukturu kao estrogen, ali ima drugačiji uticaj na organizam

Iako soja ne sadrži estrogen, životinjski proizvodi kao što su meso, mlečni proizvodi i jaja sadrže. Životinjski proizvodi sadrže čak i do dva puta više estrogena nego što se može naći fitoestrogena u soji. Ako vam je briga konzumiranje estrogena, možda bi ste pre trebali da smanjite ili potpuno izbacite konzumiranje mesa, mleka i jaja nego soje. Neke studije su čak pokazale da fitoestrogeni mogu da smanje nivo estrogena u organizmu nakon konzumiranja! (7)

Da li je sva soja genetski modifikovana? (GMO)

Smatra se da je čak 81% svetske proizvodnje soje GMO i da 85% od toga ide kao hrana za životinje. Uticaj GMO soje na ljude je i dalje tema rasprave, ali ako ne želite da konzumirate GMO soju, možete kupiti sertifikovano organski proizvod. Takođe mogu napomenuti da je GMO soja zabranjena u nekim državama evropske unije i da kompletnu listu država možete pogledati ovde

Soja i štitna žlezda

Štitna žlezda je neophodna za održavanje imunog sistema i postoji par nutritijenata koji su potrebni za proizvodnju njenih hormona, od kojih je jod najpoznatiji i možda i najbitniji. Jedna studija je 1960. godine pokazala da novorođenčad koja konzumiraju bebi formule na bazi soje koja nisu suplementovana dobijaju strumu (gušavost), ali od tada je potvrđeno u više studija da to nije slučaj (8)

Međutim, izoflavoni u soji mogu da se bore u apsorpciji sa jodom ako se konzumiraju istovremeno, što bi u teroiji značilo da ljudi koji konzumiraju više soje bi trebali da konzumiraju više joda ishranom. Jod se može naći u većim količinama u algama i jodiranoj soli, i njegovo prisustvo u hrani je u današnje vreme veoma malo. Soja takođe može da smanji apsorpciju lekova koji se koriste u lečenju hipotireodizma, pa ukoliko pijete takve lekove, posavetujte se sa doktorom oko njenog konzumiranja.

Koja vrsta sojinih proizvoda je najzdravija

Fermentisane sojine namirnice kao što su miso, natto i tempeh su odličan izvor hranljivih materija, ali i nefermentisani proizvodi kao što su tofu, sojino mleko i ostale namirnice koje se prave od suve sojine mahune. Soja je odličan izvor proteina, pa njenim kombinovanje sa ostalim povrćem možete napraviti kompletan i nutritivno adekvatan obrok.

Jedine sojine proizvode koje ne bih konzumirao ili koje bih minimalno konzumirao bi bile namirnice od sojinog izolata jer sadrže veće koncentracije nitrita i IGF1 hormona, koji podstiču rast raka u svim fazama. To mogu biti lažna mesa (fake meats), sojin protein i zamene za mlečne proizvode.