Spirulina ili Hlorela – Sve što treba znati o njima

U poslednje vreme dosta čujemo i čitamo o temama vezanim za super hranu. Čia semenke, goji bobice, maka prah, laneno seme, i među njima spirulina i hlorela su tek nekolicina super hrana koje postoje. Ali kao i svaka druga namirnica, svaka super hrana se razlikuje i ima svoje prednosti i mane u odnosu na druge. To takođe važi za spirulinu i hlorelu, iako ljudi smatraju da su manje ili više ista stvar. U ovom tekstu ćete moći da zaključite koja od ove dve alge je pogodnija za vaše potrebe.

 

Sličnosti

Kao što već znate, i spirulina i hlorela spadaju u porodicu algi. Ubrajaju se u grupu namirnica koje sadrže sve esencijalne aminokiseline za ljude, i time ih čine kompletnim proteinom. Bogate su vitaminima grupe B, D, C, E, i K, gvožđem, magnezijumom, cinkom, fosforom, kalcijumom, kao i svim ostalim esencijalnim mikronutritijentima u manjim kolicinama. Sadrže dobre omega 3 i omega 6 masne kiseline u odnosu 1.5:1, bogate su vlaknima i imaju neverovatnu antioksidativnu sposobnost. Gledajući gram za gram, spirulina i hlorela mogu biti najhranjivije namirnice na planeti.

Razlike

Hlorela je jednoćelijski organizam tamno zelene boje koji raste u slatkoj vodi i pripada porodici Hlorofita. Spirulina je sa druge strane višećelijski organizam plavo-zelene boje koji raste u slatkoj i slanoj vodi i pripada porodici cijanobakterija.

Spirulina raste u blago alkalnoj vodi, najviše u jezerima, rekama i barama, sa umereno toplom temperaturom vode. Hlorela sa druge strane zbog toga što raste isključivo u slatkoj vodi, ima više poteškoća, jer mora da se bori za svoje mesto u vodi zbog ostalih organizama koje u njoj rastu.

Sem načina i mesta uzgajanja, postoji takođe razlika u obradi ove dve alge. Hlorela je malo teža za obradu jer ljudski digestivni sistem nije u stanju da je svari ukoliko se prethodno ne otvori ćelijski zid mlevenjem ove alge, te je cena malo veća nego kod spiruline.

Zbog toga što je hlorela prava zelena alga za razliku od spiruline koja je plavo-zelena alga, ima mnogo veću koncentraciju hlorofila. Hlorofil je zeleni pigment kod biljaka koji učestvuje u procesu fotosinteze i sakupljanju sunčeve svetlosti i ima brojne zdravstvene pogodnosti.

Što se nutritivnog sastava tiče, mnogo zavisi od mesta i načina uzgajanja i proizvodnje, ali generalno gledano spirulina ima veći odnos hranljivih materija od hlorele. Zbog toga, svetska zdravstvena organizacija koristi spirulinu kao svakodnevnu hranu kod neuhranjene dece u nerazvijenim zemljama. Hlorela sadrži 10x puta više hlorofila, i sadrži više gvožđa od spiruline, i pomaže u obnovi  nervnog tkiva. Spirulina ima veći sadržaj proteina, i to čak 12x nego govedina. Spirulina se koristila hiljadama godina, i koristili su je čak i Asteci, dok je hlorela relativno nova na tržištu, ali takođe postoji hiljadama godina.

Kako spirulina i hlorela utiču na zdravlje

Hlorela je odlična namirnica za mršavljenje jer podstiče ubrzanje metabolizma, i pomaže u balansiranju hormona u organizmu. Ima povoljan uticaj na nivo šećera u krvi i smatra se da snižava holesterol. Sa druge strane, spirulina takođe pomaže u mršavljenju ali na drugačiji način od hlorele, jer usporava varenje, čini vas duže sitim i samim tim smanjuje dnevni unos kalorija.

Spirulina i hlorela su odlične detoks namirnice jer pomažu organizmu da se očisti i izbori sa toksinima i teškim metalima kao što su arsen, olovo, kadmijum i aluminijum. Takođe pomažu organizmu da se odbrane od karcinoma jer imaju jaka antioksidativna svojstva, jačaju imuni sistem, pomažu organizmu da stvori više T-ćelija tj. limfocita, i deluju alkalno po organizam.

Nažalost i spirulina i hlorela mogu imati negativan uticaj na organizam ako je način uzgajanja i proizvodnje nepovoljan. Uglavnom se susrećemo sa problemima vezanim za spirulinu, gde u nekim situacijama postoje tragovi “beta-N-methylamino-L-alanine (BMAA)” u uzorku. BMAA je neurotoksin koji se može naći u cijanobakterijama zbog povećane zagađenosti vode, te se savetuje uvek kupovina organske spiruline, ali i svake druge namirnice. Spirulina se najviše uzgaja u državama kao što su Kina, Japan i Indija. U Japanu postoji povišen rizik od radijacije zbog eksplodiranja nuklearne elektrane Fukušima, te ako uzimate spirulinu (ili hlorelu) iz Japana, proverite da li je sertifikovano nizak nivo radijacije. Kina poslednjih godina proizvodi spirulinu koja je zagađena teškim metalima te ako kupujete sa tih prostora, proverite da je sertifikovano nizak ili nepostojeći nivo teških metala. Ovo isto važi i za Indiju. Zbog toga je veoma bitno kupovati spirulinu i hlorelu od organskog proizvodjača!

Dakle, spirulina ili hlorela, za koju se odlučiti? To zavisi od vaših želja i zdravstvenih potreba. Ukoliko tražite suplement koji će ojačati vaš imuni sistem, pomoći u detoksikaciji organizma i sveobuhvatno pospešiti unos hranljivih materija, onda je hlorela za vas. Ukoliko tražite suplement koji će vam povećati vaš vitaminski i mineralni profil, i pomoći da dostignete Vaše nutrititivne potrebe, onda je spirulina za vas. Ukoliko se plašite zagađenja, teških metala, i toksina, hlorela je sigurniji izbor.