Kako pravilno pristupiti treningu

Da li ste se nekada zapitali koja je svrha vašeg treniranja? Da li trenirate zato što želite da smršate, izgledate bolje, da se bolje osećate, ili da budete snažniji i izdržljiviji. Ukoliko trenirate zato što želite da postignete dobar rezultat u sportu, odgovorili ste 50% ovog pitanja. Dobar rezultat je nešto o čemu profesionalni sportisti non stop razmišljaju. Pitanje je šta je sa nama ostalima koji ne jure dobre rezultate u sportu i ne jure karijeru u istom?

Proveo sam skoro ceo svoj život u sportu, i uvek mi stoji u malom mozgu kao podsetnik da je veoma bitan za mene, ali do nedavno nisam znao u potpunosti zašto.

Znao sam da je vežbanje bitno zbog fizičkog ali i psihičkog zdravlja, da se bolje osećam ali i bolje izgledam, i da imam bolju kondiciju i snagu. Mada nikad nisam shvatio suštinu treniranja. U istraživanju svog tela i njegovih mogućnosti sam počeo relativno nedavno i od tada konstanto učim, istražujem i vežbam na sebi da bih pronašao značaj fizičke aktivnosti.

Ono što sam do sada zaključio je da je čovek stvoren da se kreće. Naš organizam je sastavljen od toliko zglobova, tetiva, kostiju i mišića koji su neverovatno snažni i osetljivi u isto vreme, i koji nam omogućavaju da se penjemo, skačemo, trčimo, vrtimo, nosimo, itd… do te mere da iz godine u godinu obaramo granice za koje su naučnici mislili da nije moguće oboriti.

Nažalost, današnji smisao treniranja je pogrešan, i ljudi nemaju potpunu sliku o svrsi fizičke aktivnosti.

Svako je zagovornik svog načina treniranja, i smatra da će na taj način dovesti telo u najbolju formu. Istina je da će neki tip treninga doneti bolje rezultate od drugog u zavisnosti od toga šta želite, ali biti kompletan atleta je daleko od samo jednog načina treniranja. Svaki tip treninga, bilo da je bodibuilding, powerlifting, crossfit, calisthenics, i mnogi drugi, sa sobom donosi pozitivne i negativne aspekte. Kao pametan atleta, bitno je naučiti kako da najbolje iskoristite svaki tip treninga u vašu korist. To znači da odmah možete da zaboravite monotone rutine odlaska u teretanu i rađenje sličnih treninga iz nedelje u nedelju, već unesite malo promene. Umesto toga, pokušajte da vaše treninge svrstate u ove tri kategorije:

  • Izolacija
  • Integracija
  • improvizacija

Izolacija

Izolacija je deo vašeg treninga koji se fokusira na snagu i izdržljivost. Da bi ste mogli da se bavite integracijom i na kraju, najzanimljivijim delom, tj. improvizacijom, potrebna vam je snaga, izdržljivost, fleksibilnost i mobilnost.

Izolacija se bavi svim ovim aspektima i u većini slučajeva činiće većinski deo vašeg treninga. Pod vežbama izolacije spadaju vežbe kao što su: čučanj, iskorak mrtvo dizanje, benč pres, sklekovi, propadanja, zgibovi, veslanje, olimpijska dizanja, vežbe za jezgro, i mnoge druge. Takođe se rade vežbe visokog intenziteta kao što su: front lever, L-sit, V-sit, apsolutni zgibovi, zastava (human flag), čučanj na jednoj nozi, sklek na jednoj ruci, planche, itd…

Nesvakidašnje vežbe, kao što su penjanje kanapom, stoj na rukama, podizanje i pomeranje vreća, džakova, kamenja i ostalih predmeta, puzanje po podu, lokomotorne vežbe i mnoge druge, se pridaju velikom značaju jer učimo telo da se pomera na način na koji se nikad nije pomeralo i u isto vreme vežbamo koordinaciju, snagu i izdržljivost. Ovakve taboo metode se odvajaju od tipičnog načina treniranja i prestajemo da se fokusiramo na broj ponavljanja i serija, lične rekorde i borbu sa vremenom i shvatamo da je naše telo napravljeno da se kreće slobodno.

Integracija

Integracija počinje kada savladamo pojedinačne aspekte izolacije i vežba postane nešto sasvim drugo.

Čučanj više nije čučanj, L-sit postaje više od muke držanja podignutih nogu, i benč pres ne vidimo više kao monoton pokret gore dole. Počinjemo da shvatamo pokret koji nastaje izvođenjem tih vežbi i kako mišići, tetive, zglobovi i ligamenti rade u savršenoj koordinaciji. To je početak osećanja našeg tela, što je izuzetno važno kod dugoročnog treniranja. Učimo se mišićnoj tenziji i dinamici pokreta prilikom izvođenja vežbe, koja je veoma bitna ne samo tokom vežbanja, nego i u svakodnevnom životu. Zagrevanje i istezanje osećamo na sasvim drugi način i ono dobija drugačije značenje i mesto u našem životu. Shvatamo koji se mišići zagrevaju i istežu izvođenjem određenih vežbi.

Pametno pristupamo treningu i koristimo odvojene elemente treninga (snaga, izdržljivost, mobilnost, agilnost, fleksibilnost i stabilnost) da bi smo postigli što bolji napredak i izbeglli povrede, jer ako ste povređeni, ne možete vežbati. Učimo kako da održimo zdravlje i pokretljivost zglobova, kako da aktiviramo jezgro u svakoj vežbi, kako da kontrahujemo mišiće, sačuvamo telo od povreda i poboljšamo njegov kapacitet.

Improvizacija

Ovo je verovatno i najznimljiviji deo treninga. Ako znate ko je Ido Portal i gledali ste njegov način treniranja, improvizacija njemu predstavlja veoma bitnu kariku u održavanju zdravlja i vitalnosti tela.

Suština improvizacije je igranje sa svojim telom, isprobavanje nečeg novog i neobičnog. Dok je kod prva dva dela (izolacije i integracije) cilj postizanje bolje snage, izdržljivosti, mobilnosti, fleksibilnosti, pa čak i fizičkog izgleda, poenta improvizacije je kombinovanje ta dva dela i ulazak u takozvani ”flow state”. Cilj je igranje i donekle opuštanje svog tela i postizanje maksimalne kontrole nad njim. Niz pokreta koje radimo jedan za drugim nam omogućavaju da osetimo svoje telo, nađemo mu mane i vrline i da se oslobodimo fizičkih nesposobnosti.

Neću mnogo pričati o improvizaciji jer smatram da kad čovek počne da napreduje u izolaciji i integraciji, improvizacija dolazi prirodno i tada zaista shvatamo šta je i kako funkcioniše, nasuprot tome da sad ja pokušavam da vam to rečima opišem. Na početku je bitno fokusirati se na prva dva dela, i treći će doći prirodno.

Nadam se da sam barem malo uspeo da vas usmerim na pravi put treniranja i pokažem da vežbanje nije samo beskrajno izvođenje serija i ponavljanja, već beskrajno širok spektar pokreta i mogućnosti koji će mnogo bolje uticati na vašu dugovečnost, zdravlje i vitalnost. 🙂